Júlio Bressane, sinds de jaren zestig het boegbeeld van de dwarse Braziliaanse cinema, draaide in 2002 een fraaie film waarin zijn interesse voor leven en werken van de Duitse filosoof Friedrich Nietzsche duidelijk naar voren kwam: Dias de Nietzsche em Turin. De invloed van de leefomgeving op diens ideeën staat ook aan de basis van het in de losse stijl van een reisvideo gedraaide Nietzsche em Sils Maria: Rochedo de Surlej, waarin Bressane (samen met zijn partner Rosa Dias, en de jonge filmmaker Rodrigo Lima) ons gidst door het fraaie Zwitserse Sils Maria, waar Nietzsche maar liefst acht zomers doorbracht.
In zijn brieven geeft Nietzsche aan welke plekken hem tot een ander begrip van filosofie brachten. Hij ontdekte, voorbij de filosofische tekst, een bron voor ideeën in de zuivere lucht, in de berglandschappen, in het water van de meren, en in de eeuwenoude bossen.