Een groep hotelschoolstudenten wordt wakker in een ijskoud busje. Ze kennen elkaar niet en zijn zojuist gearriveerd bij hun stageplek. De strenge manager van het hotel nummert de studenten: echte namen doen er niet toe en voor individualiteit is geen ruimte. Terwijl de groep zich tijdens de toegewezen werkzaamheden beweegt door groen verlichte gangen en verlaten ruimtes, wordt tijd steeds diffuser en de sfeer onheilspellender. Wat is hier aan de hand?
Met haar bekroonde debuutfilm Tower: A Bright Day – waarin ook slim met genre-elementen wordt gespeeld – maakte de Poolse filmmaker Jagoda Szelc al duidelijk meer geïnteresseerd te zijn in vragen dan in antwoorden. Voor Monument werd eenzelfde ambigue aanpak gebruikt, wat opnieuw resulteert in een enigmatische film. Een artistieke, psychologische thriller waarbij alle puzzelstukjes niet per se hoeven te passen. Noemenswaardig is ook het indrukwekkende acteerwerk, temeer omdat het bijna allemaal studenten van de toneelschool zijn.