La miséricorde de la jungle
De Congolese burgeroorlog is na de Tweede Wereldoorlog het grootste militaire conflict in honderd jaar tijd. Het aantal doden en vluchtelingen loopt in de miljoenen. Maar het is een weinig bekende oorlog, waar amper beelden van zijn omdat de strijd zich afspeelt in het dichte oerwoud. Daar bevinden zich ook de Rwandese sergeant Xavier en de Congolese rekruut Faustin. Ze zijn hun bataljon kwijtgeraakt en moeten op eigen kracht weer aansluiting vinden met de hoofdmacht in het westen. Rebellenfacties, misdadigers en vijandige dorpelingen vormen een obstakel en ze zijn gedwongen dwars door de jungle te trekken.
Tijdens een tocht vol honger, wilde beesten en malaria groeit de band tussen de twee soldaten. De gruwelijkheden van de oorlog dringen zich op in de vorm van hallucinaties en herinneringen. De jungle, die afwisselend in beeld wordt gebracht als claustrofobisch en groots, is een parallelle wereld die de moegestreden mannen weer mens maakt.