Wat is de relatie tussen Manchester anno 2018 en de Russische Revolutie van 1917? De Duitse filosoof Friedrich Engels, die samen met Karl Marx het Communistisch manifest opstelde, woonde jarenlang in de Britse industriestad. Via deze grondlegger van de communistische theorie onderzoekt kunstenaar Phil Collins wat er in het Groot-Brittannië van nu is overgebleven van dit gedachtegoed. Hoe zou Engels de wereld vandaag bekijken? En is er daadwerkelijk iets veranderd voor ‘the working poor’?
Collins brengt Engels niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk terug naar Manchester: we volgen de tocht van een ontmanteld standbeeld van de filosoof van een Oekraïens dorpje dwars door Europa terug naar zijn ’thuis’. Met Ceremony, een combinatie van documentaire roadmovie en sociaal-activistisch pamflet, stelt Collins op visueel gelaagde wijze een hernieuwde verbinding voor tussen Manchester en het idee van communisme als een radicaal en visionair alternatief voor de ’tirannie van het kapitaal’, dat ons politieke, economische en emotionele leven nog altijd in zijn greep heeft.