Deze film is gebaseerd op de intrigerende autobiografie uit 1932 van R.H. Bruce Lockhart, die werkte voor de Britse geheime dienst tijdens de tumultueuze Russische Revolutie in 1917. De Brits-Hongaarse acteur Leslie Howard speelt geheim agent Locke, die moet voorkomen dat de door Stalin geleide bolsjewieken een verdrag sluiten met de Duitsers, die op twee fronten oorlog voeren. Bij toeval ontmoet Locke Elena, Lenins aantrekkelijke secretaresse, maar ook een spion (gespeeld door de pittige Kay Francis) op de avond van de eerste revolutie, en ze vallen als een blok voor elkaar.
Michael Curtiz (geboren als Manó Kaminer in Boedapest in Oostenrijk-Hongarije) verspilt geen tijd aan romantische dwaasheden. Zijn regie is juist evenwichtig en vlot, met als resultaat een spannend politiek drama dat een overtuigend beeld schetst van het leven van spionnen ten tijde van een historische omwenteling. Opmerkelijk is dat British Agent begrip toont voor beide ideologieën.