Hoe reageer je als maatschappij op een doelloze aanval, op geweld zonder duidelijk motief? Voor die vraag staat de gemeenschap van de Armeense stad Gyumri wanneer een Russische soldaat de zeven leden van een gezin ombrengt. Regisseurs Nariné Mkrtchyan en Arsen Azatyan gebruiken beelden van de echte protesten die op de slachting volgen, maar fictionaliseren de ware gebeurtenis. Hun soldaat heet Ivan, net als de dwaas uit de Russische folklore, die zij in een kinderopvoering door hun vertelling sprenkelen.
De film richt zich op de nasleep van het drama, waarbij de personages symbool staan voor de tegengestelde reacties die de gebeurtenissen opriepen. De soldaat is opgepakt, maar oorlogsveteranen Vahan en Sargis eisen vergelding en gaan dat desnoods zelf halen. Priester Avetis maant de bevolking juist tot rust en geduld, terwijl Ani, de jonge echtgenote van Vahan, vooral bezorgd is. Elk zoeken ze op hun eigen manier naar de waardigheid die hun werd ontnomen.