Met ‘embedded journalism’ had Marie Colvin (1956-2012) niet veel op. De oorlogscorrespondent van The Sunday Times bleef niet netjes achter de linies, maar drong door tot de hete kern van gewapende conflicten. Ze stond op slagvelden in onder andere Oost-Timor, Tsjetsjenië, Libië en Sierra Leone. Daar bracht ze oorlogsmisdaden en persoonlijk leed aan het licht, interviewde ze rebellenleiders en dictators. Bij een granaataanval in Sri Lanka verloor ze een oog. Een bombardement tijdens het beleg van de Syrische stad Homs werd haar uiteindelijk fataal.
Colvin werd gedreven door een journalistiek oergevoel: waarheidsvinding met een stevige dosis humanisme. Maar haar werk vroeg ook offers. De traumatiserende ellende die ze dagelijks over zich heen kreeg, probeerde ze te dempen met seks en alcohol. Echte relaties hielden echter nooit lang stand. Rosamund Pike speelt Marie Colvin dan ook als een vrouw bij wie de oorlog naar binnen is geslagen. Een indrukwekkende rol.