Legendarische muzikanten zoals James Brown keken de kunst van het groots en meeslepend optreden af bij de harmonieus zingende Afro-Amerikaanse gospel quartets die vanaf de jaren dertig optraden in kerken, bij lokale radiostations en later in concerthallen. De informatieve muziekdocumentaire How They Got Over, over het ontstaan en de evolutie van deze kwartetten, illustreert hoe deze aanvankelijk vaak religieuze samenzang uitgroeide tot swingende, meer seculier opgezette songs met instrumenten, meerdere zangers, vurige emoties én volle zalen. Deze zingende mannen en vrouwen vormden een van de muzikale voorbodes voor wereldberoemde stromingen als doo-wop, rhythm-and-blues, soul, Motown en rock-‘n-roll.
Enkele hoogbejaarde zangers vertellen smakelijk over hun roadtrips dwars door het zuiden van de Verenigde Staten, toen ze voor een schijntje optraden om naamsbekendheid op te bouwen. Hun verhalen en die van andere genrekenners worden aangevuld met zelden vertoond archiefmateriaal van optredens van de Dixie Hummingbirds, de Blind Boys of Alabama, Sister Rosetta Tharpe en vele anderen.