Met zijn speelfilm The Intruder (2014) verkende regisseur Shariff Korver het morele dilemma van een undercoveragent die infiltreert in een familie van drugshandelaars. Fenix is een verdere verkenning van dat grijze gebied tussen politie en criminelen en hun kennelijk onvermijdelijke slechtheid. Korver doet dat met een ambitieuze miniserie voor tv die de verhalen van verschillende personages met elkaar vervlecht: een ambitieuze Nederlandse rechercheur die een crimineel netwerk koste wat kost wil oprollen; zijn Belgische collega met onduidelijke motieven; een student die wordt gedwongen de gangsterfamilie te leiden waar hij niets mee te maken wilde hebben; zijn opvliegende rechterhand.