De ruwe pracht van de natuur en de benauwende atmosfeer van een eilandgemeenschap vormen de basisbestanddelen van het speelfilmdebuut van Michael Pearce, die het verhaal situeerde op zijn geboorte-eiland Jersey.
De 27-jarige Moll woont nog altijd bij haar dementerende vader en haar dominante moeder, die haar kleineert en kort houdt. Als ze de vrijgevochten stroper Pascal tegen het lijf loopt, is het raak – uiteraard tot ongenoegen van haar welgestelde familie.
De verlaat ontwakende seksualiteit van Moll vermengt zich in Beast met een donkerder thrillerelement: het eiland is in de ban van een reeks onopgeloste moorden op jonge vrouwen en de politie heeft Pascal in het vizier gekregen. Moll is onwrikbaar in haar loyaliteit; haar liefde voor de outcast is haar pantser tegen de bemoeizucht van de gemeenschap. Dat ze beiden een geheim met zich meedragen, versterkt hun band. Maar hoe ongevaarlijk is dat eigenlijk?
Het onweerstaanbare samenspel van nieuwkomers Jessie Buckley en Johnny Flynn is de grote bonus van deze film, die keer op keer verrast.