De fatsoenlijke familieman Reza ondergaat een serie Bijbelse tegenslagen waardoor hij zijn geld, auto en bron van inkomsten verliest. In zijn zesde speelfilm laat de Iraanse filmmaker Mohammad Rasoulof zien hoe moeilijk het is om dan integer te blijven. Hoe vaar je op een moreel kompas als de gehele samenleving je naar beneden trekt?
“In dit land word je onderdrukt of ben je de onderdrukker”, zo leert Reza. Rasoulof laat zien hoe een man die zijn leven lang aan de goede kant van de wet heeft gestaan, geleidelijk aan genoodzaakt wordt die te breken. Via Reza sijpelen ook autobiografische elementen in de film: net als veel van zijn collega’s maakt Rasoulof zijn films clandestien, omdat de Iraanse overheid hem een filmverbod heeft opgelegd. Met deze film, die in Cannes de Un Certain Regard-competitie won, schetst hij een treurigstemmend beeld van corruptie en onderdrukking in Iran. Ondertussen is A Man of Integrity in dat land nog altijd niet te zien.