Tijdens zijn langdurige ballingschap (1974-1989) wist Němec maar enkele originele speelfilmscenario’s te verfilmen en in de Verenigde Staten kwam hij aan de kost met het vastleggen op video van bruiloften. Voordat de politieke situatie hem in staat stelde terug te keren naar Tsjechoslowakije, werd hij gevraagd om twee conventionele documentaires te maken: een portret van de Poolse schrijver Czesław Miłosz, The Poet Remembers, en daarvoor vroeg producent en regisseur Otto Olejár hem om samen een documentaire te maken over de historische gebeurtenissen rond de ondertekening van het Verdrag van München in 1938 – voor Tsjechoslowakije nog immer een nationaal trauma. Met heel veel archiefmateriaal en bestaande tv-beelden, evenals zorgvuldig gemaakte nieuwe interviews, kwamen ze tot een boeiend betoog tegen de appeasementpolitiek van de westerse bondgenoten jegens Hitler, onder aanvoering van de Britse premier Chamberlain. Een hilarische tv-sketch met John Cleese, die de vermeende boosdoener bespot, is door de hele film gevlochten om het geheel wat luchtiger te maken.