De in 1959 opgerichte Baskische afscheidingsbeweging ETA (Euskadi Ta Askatasuna) werd (indirect) onderdeel van de antifascistische strijd in Spanje. Als gevolg hiervan zochten ETA-strijders in de jaren 70 hun toevlucht in het noordelijke deel van Euskal Herria (Baskenland) – met aanzienlijke (officieuze) steun van de Franse regering. Toen de PSOE (Partido Socialista Obrero Español) onder Felipe González de landelijke verkiezingen in 1982 met overmacht won, werd het jachtseizoen op de ETA (officieus) voor geopend verklaard, met heuse doodseskaders en al. De GAL (Grupos Antiterroristas de Liberación) spoorde ETA-strijders op en vermoordde ze, evenals vele onschuldige omstanders die verdacht werden van gewapende activiteiten – op Frans grondgebied. De Franse regering betaalde de rekening. Van 1983 tot 1987 veranderde met name de regio rond Bayonne in oorlogsgebied. Sanctuaire is de politieke thrillerversie van dit bloedige hoofdstuk in de Franse geschiedenis – en een zeer genietbaar staaltje alternatieve geschiedenis en informatie.