Vogelspotter Fernando raakt in een ruig natuurgebied in het noordoosten van Portugal de controle over zijn kano kwijt. Hij wordt verderop aangetroffen door twee Chinese pelgrims. Die ontmoeting markeert het begin van een mythische reis; een existentialistische zoektocht waar een rol is weggelegd voor Sint Antonius van Padua: die vraag je als katholiek om hulp als je iets verloren bent. Zo ontstaat een spannend samenspel van blasfemie en religiositeit. Fernando begaat zondes – hij plukt de appel en heeft seks met een schapenherder – en toont zich van zijn beste kant: hij bemint en respecteert de grootsheid van de natuur. Bespiegelende momenten, die nu en dan zijn gefilmd vanuit het perspectief van vogels, worden zo afgewisseld met groteske schouwspelen, waarin wordt gezocht naar de grenzen van het bevattelijke: met (seksueel) expliciete en bloederige episodes tot gevolg. Alle facetten van het leven vallen hierin samen, met in het middelpunt Fernando, de dolende ziel.