Nocturama
In Parijs bedenkt een bonte groep jongeren een dodelijk plan om de stad te schokken. Ieder speelt zijn eigen rol. Ze verschuilen zich in een warenhuis, een symbool van het consumentisme dat ze bestrijden.
Nocturama, een van de beste Franse films van 2016, is een indrukwekkende actiefilm waarin de personages een fascinerende choreografie van gebaren uitvoeren, of ze nu een bom plaatsen of met de metro reizen – een koortsachtige droom, rechtstreeks uit een roman van Bret Easton Ellis. Nocturama gaat niet over religieus of politiek extremisme, maar laat een leegte achter die het publiek zeker zal provoceren. Na L’Apollonide – Souvenirs de la maison close (2011) en Saint Laurent (2014), levert Bonello weer een prachtexperiment af over melancholie, stemmingen, textuur en non-lineaire tijd. Het ‘apolitieke’ gat in de film is de afgrond waar de personages in staren met een gevoel van verwondering en ontzetting.