Op de golf van de internationale roem die hem na zijn eerste twee speelfilms ten deel viel, dus vol artistiek zelfvertrouwen, keerde Němec terug naar zijn eerste liefde – muziek – en deed een poging een onderhoudende publiekstrekker te maken. Met popsterren Karel Gott en Marta Kubišová (die later Němec’ tweede vrouw zou worden) in de hoofdrol, met cameo’s van de twee meisjes uit Chytilová’s Daisies en regisseur Lindsay Anderson als verkeersagent, is Martyrs of Love de meest volmaakte belichaming van Němec’s visie van een filmwereld die buiten de realiteit staat. De bijna dialoogloze musical over drie verlegen minnaars, die de esthetiek van de stille slapstickfilm uit de jaren 20 combineert met romantische muziek uit de jaren 60, bevestigde de reputatie van de regisseur als de onbevangen non-conformist die het communistische establishment als grootste gevaar voor hun ideologie zag. Hoewel de film in 1967 een speciale vermelding kreeg op het filmfestival van Locarno, was deze lichtvoetige film Němec’ laatste fictiefilm voordat hij enkele jaren later in ballingschap zou gaan.