Jarenlang woonde LIFE/Magnum-fotograaf W. Eugene Smith in een krakende loft op de 6th Avenue in Manhattan. Onder hem woonde componist/arrangeur Hall Overton, boven hem werden tot in de ochtenduren fameuze jazzjamsessies gehouden. Samen met Overton repeteerde jazzpianist Thelonious Monk er voor het beroemde album The Thelonious Monk Orchestra at Town Hall (1959). Smith documenteerde tussen 1957 en 1965 obsessief wat er in het oude gebouw gebeurde. Hij schoot zo’n tienduizend foto’s en maakte duizenden uren geluidsopnames. Niet alleen van de jamsessies, maar ook van zijn eigen telefoongesprekken en de radio. Deze fascinerende tijdcapsule vormt het hart van de documentaire The Jazz Loft According to W. Eugene Smith, die vooral ingaat op het leven en de loopbaan van perfectionist Smith, een workaholic die zichzelf op de been hield met amfetamine en slaappillen. Aan het woord komen onder anderen jazzmusici Carla Bley, Bill Crow, Steve Swallow en Overton-studenten Steve Reich en Chuck Israels.