Hou Hsiao-hsiens veelgeprezen eerste film in het wuxia-genre is gebaseerd op een negende-eeuws kort verhaal uit de Tang-dynastie, over een prinses uit de keizerlijke familie die na haar ontvoering wordt getraind om corrupte politici te vermoorden. Als een van haar opdrachten mislukt, krijgt ze de onmogelijke taak om de neef te doden van wie ze vroeger hield, inmiddels een geducht militair aanvoerder. Contemplatieve scènes worden afgewisseld met intense, strak gechoreografeerde zwaardgevechten, subliem in beeld gebracht door cameraman Mark Lee Ping Bing. Diens fraaie composities brengen zowel de majestueuze natuur als de rijk gedecoreerde paleiskamers met een zelden vertoonde kleurenrijkdom naar het scherm. Plot en drama zijn – anders dan gebruikelijk in het genre, maar passend in Hous eigen verteltraditie – niet meer dan een reflectie, een schittering van de gebeurtenissen op het scherm. Toch is Shakespeare nooit ver weg. De spanningen tussen opdracht en familie, tussen dood en liefde, voeren onontkoombaar naar een climax.