Het ‘Gehenna’ in de titel verwijst naar de Bijbelse vallei die staat voor de hel of het vagevuur. Dat zit er niet ver naast. We volgen het spoor van de moorddadige trip van J.D. door Grande-Synthe, een buitenwijk van een havenstad die in de Tweede Wereldoorlog werd verwoest en nu een tijdelijk toevluchtsoord is voor duizenden mensen die ook door oorlog zijn ontheemd. En hoewel het op papier een onwaarschijnlijke combinatie lijkt, past de mysterieuze sereniteit van Triadic Memories, een van de mooiste pianostukken van Morton Feldman, perfect bij het breedbeeld-camerawerk waarmee de ingesloten stedelijkheid en de zware metaalindustrie van Grande-Synthe in beeld is gebracht. Op ambitieuze wijze zijn getuigenissen en gissingen met elkaar verweven, waardoor Souvenirs de la Géhenne ook een vooruitziende overdenking is over de verwarringen van het geheugen, wanneer de stem van J.D. wordt geconfronteerd met het heden.