Regisseur Brouillette komt snel terzake. Aan een tafeltje met een mok thee binnen handbereik zit Bernard Maris en hij stelt zich voor als redacteur van Charlie Hebdo en hoogleraar economie. Om vervolgens in dit interview het hele repertoire aan neoliberale dogma’s opgewekt aan flarden te scheuren. Een heldere en nietsontziende ontmythologisering van de traditionele economie die graag poseert als wetenschap, maar volgens dissident Maris een boterzacht verhaal is dat grenst aan bijgeloof. Talloze ongerijmdheden schudt hij moeiteloos uit zijn mouw, steeds vaker woorden als “onzin” en “zwendel” in de mond nemend. Recht voor zijn raap gedraaid op 16mm en zonder inkortingen – zelfs het wisselen van de filmrollen is niet weggemoffeld. Fragmenten van dit profetische betoog (gefilmd in 2000, ruim voor de bankencrisis) gebruikte Brouillette in 2008 in de documentaire Encirclement – Neo-Liberalism Ensnares Democracy. Maris, bekend als Oncle Bernard, kwam op 7 januari 2015 om het leven bij de aanslag op Charlie Hebdo.