Vijf middelbare scholieren beginnen een guerrilla-achtige revolutie tegen de eindexamenceremonie op een school. Adachi’s vijfde pink film voor Wakamatsu Productions is gedraaid in CinemaScope, op het hoogtepunt van de studentenprotesten in Japan, eind jaren zestig. Het is een bizarre komedie en ook een openhartig portret van collectieve strijd. De film laat zien hoe het gezamenlijk najagen van een ideaal plezier verschaft, maar bekritiseert ook de interne wrijvingen (uchi-geba) die zich in zoveel revolutionaire groepen voordeden tijdens de protesten in het hele land. Female Student Guerilla is een voorbode van het Asama Sanso Incident van 1972, waarbij dergelijke conflicten uitmondden in een schietpartij tussen politie en studentenactivisten. Die gebeurtenis wordt algemeen beschouwd als het moment waarop hun revolutie mislukte.