Barcelona is griezelig leeg. Kijk maar eens naar Camp Nou, zoals je het stadion nooit eerder hebt gezien: verlaten, met alleen een vent helemaal in het verband maar wel in pak, die in raadselen raad geeft. En wat doen die helikopters boven de stad? Wiens tanks jagen er door de straten? Er loopt een moordenaar rond, maar dat is geen reden tot evacuatie. Een professor is ervan overtuigd dat de slachtoffers een bepaald soort mensen zijn, maar hij weet niet of hij zelf zo’n mens is. Een politieman heeft meer van een anarchist dan hij ooit tegenover zichzelf zou toegeven. Een model begrijpt dat je niet om moorden heen kunt… Fata morgana is een stripboek van bewegende beelden, een avant-garde giallo, een surrealistisch experiment in verschrikking, een popthriller, misschien een dystopische sciencefictionfilm, maar in ieder geval een bijtend sinistere politieke allegorie in vaak felle kleuren.