Bij terugkeer naar een plek uit het verleden lijkt die altijd kleiner of juist groter, benauwder, vrijer of saaier dan voorheen. Tijd vervormt de herinnering. Maar volgens Franssou Prenant is alles in Algiers nog hetzelfde, behalve misschien de kleur van het hekwerk, dat is verschoten van blauw naar grijs omdat er geen verf meer is. Al snel blijkt haar beeld van de stad waar ze een paar jaar leefde als ambassadeursvrouw, verre van eenduidig. Haar in voice-over opgehaalde herinneringen raken bovendien vermengd met die van anderen. Twintig stemmen – verschillende accenten, toonhoogten, leeftijden – vertellen over de onafhankelijkheidsstrijd, de verhouding tussen bevolkingsgroepen, en de opmars van de islam. Bienvenue à Madagascar is een polyfoon dagboek dat een beeld schetst van het voorbije leven in de Algerijnse hoofdstad. Het gebruik van super8-film versterkt dat gevoel. De grove korrel en de warme kleuren zijn tegelijkertijd intiem en intens, alsof het een soort aantekeningen betreft.