Eerste deel van een drieluik waarin Miguel Gomes reflecteert op de beroerde toestand van Portugal, dat zwaar lijdt onder de economische crisis en de eisen van de trojka – hier voorgesteld als kooplieden op kamelen. De speelse vorm is ontleend aan het sprookje van Scheherazade, maar de rijk van metaforen voorziene inhoud is gebaseerd op recente Portugese gebeurtenissen. In dit eerste deel dreigt het na een documentair begin rond de sluiting van een scheepwerf nog even mis te gaan. De regisseur (Gomes zelf) raakt bevangen door faalangst. Scheherazade treedt in zijn plaats en vertelt verder. Impotente Portugese machthebbers en hun buitenlandse meesters krijgen dankzij een Afrikaanse wonderdokter permanente erecties. Een kraaiende haan staat terecht, liefdesverdriet leidt tot brandstichting en rond een aangespoelde walvis en de traditionele nieuwjaarsduik in zee is er ruimte voor tragische persoonlijke verhalen. Gomes’ vrijmoedig laveren tussen werkelijkheid en fantasie trok op het filmfestival in Cannes veel aandacht.