In de stop-motion-wereld van Anomalisa hebben alle mannen en vrouwen die je tegenkomt hetzelfde gezicht en dezelfde stem, en gedragen ze zich als marionetten. Totdat één vrouw afwijkt (met de stem van Jennifer Jason Leigh). Zij trekt daarmee de aandacht van de beroemde klantenservicegoeroe Michael Stone (stem David Thewlis), die zich gedeprimeerd voortsleept door zijn zoveelste businesshotel. Het prachtig gedetailleerd vormgegeven Anomalisa is een fraai voorbeeld van de mogelijkheden van animatie. De film werd dan ook in Venetië bekroond met de Grote Juryprijs en is genomineerd voor de Oscar voor Beste Animatiefilm. Coregisseur-scenarist Charlie Kaufman baseerde het scenario voor de film, deels gecrowdfund via Kickstarter, op zijn eigen, gelijknamige theaterstuk. Het geconstrueerde uiterlijk van de stop-motion-animatie sluit mooi aan bij Kaufmans altijd fantasievolle, komische en soms intrieste zoektochten door de verborgen mechanismen van zijn werelden, zoals eerder in Synecdoche, New York (2008) en zijn scenario’s voor Being John Malkovich (Spike Jonze, 1999) en Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry, 2004).