Geïnspireerd door de uitspraak ‘I’m not afraid to play something simple‘ van jazzmuzikant Jimmy Giuffre, maakte Thierry Knauff een filmische oefening in het vangen van schoonheid, het kijken naar de natuur en het geraakt worden door cinema. Het samenspel van de jazzmuzikanten vertaalt hij als het samenspel van elementen die hij ziet op de rivier de Tisza, een zijrivier van de Donau. Ruisende bladeren van wilgen, gevolgd door duizenden klapperende vleugels van eendagsvliegen en de wapperende haren van een jong meisje. De film speelt met abstracte patronen en richt zich op ontpoppend leven en de harde strijd om te overleven in de natuur. Thierry Knauf: ‘Vita brevis is een gedicht van het moment, een evocatie van de fragiele, kortstondige dans van het leven.’