Een op het oog perfect Zweeds gezin brengt de wintersportvakantie door in een enorm skihotel in de Franse Alpen. Een mooie gelegenheid voor de altijd zo drukke Tomas om quality time door te brengen met zijn bloedjes van kinderen – vindt zijn vrouw Ebba tenminste. De wederzijdse verwachtingen zorgen al snel voor spanningen. En dan wordt het gezinnetje bijna verzwolgen onder een enorme sneeuwmassa. In plaats van zijn vrouw en kinderen te redden, brengt Tomas eerst zichzelf in veiligheid; zijn instinctieve keuze heeft grote gevolgen voor de verdere vakantie. In het schrandere, spectaculair gefotografeerde Turist concentreert Ruben Östlund – hij begon zijn carrière als skiregisseur – zich net als in Involuntary (2008) en Play (2011) op het menselijk onvermogen. Met de precisie van een hartchirurg snijdt hij een groot aantal relatie- en vaderschapsmythes aan flarden; ‘de beschaafde mens’ blijkt heel nietig als hij wordt geconfronteerd met onbedwingbare natuurkrachten. De internationale titel luidt dan ook niet voor niets: Force majeure.