Het is 1976, en in een klein Deens stadje is de lucht zwanger van muziek en rondgierende hormonen. De 14-jarige Martin staat aan de vooravond van zijn communie. Midden in deze toch al turbulente tijd overlijdt Martins moeder plotseling. Met een over-emotionele broer en een totaal ontredderde vader staat Martin er nagenoeg alleen voor. Geen wonder dat Martin zich op zijn vrienden, zijn mogelijke vriendinnetje en het snelwandelen stort. Speed Walking kent hartverscheurende momenten, maar over het geheel genomen is de toon opvallend monter en nuchter. Dat komt onder andere door het schijnbaar onbewogen gezicht van hoofdrolspeler Villads Bøye, fijne bijrollen van Borgen-sterren Sidse Babett Knudsen en Pilou Asbæk, de geweldige art direction en dito soundtrack. De film onderscheidt zich ook door de vrolijk-nuchtere benadering van seks; de pubers verkennen hun voorkeuren in alle vrijheid. Van hun volwassen rolmodellen trekken ze zich gelukkig niet al te veel aan, want die maken er maar een potje van. IFFR Live-vertoning op di 27-1.