Van Detroit tot New Orleans en via Memphis en New York naar Los Angeles – Room Tone neemt je mee op een uitzonderlijke roadtrip door de Verenigde Staten, waarin iedere stad haar eigenheid behoudt. Een trip die de uitwassen van de Amerikaanse droom toont en de leegte van de hedendaagse maatschappij. Romantische stadsbeelden en weidse landschappen krijgen een wrange bijsmaak door de onderliggende tekstfragmenten en soundtracks uit fascinerende Amerikaanse films uit de jaren zeventig. Andere keren laat regisseur Céline Baril stemmen horen van de protesten uit de jaren zestig, waaronder die van Malcolm X en Martin Luther King. Recent gefilmde fragmenten, tekeningen en geschreven tekst worden in een kalm ritme opgediend. De hardheid van het bestaan die uit de beelden naar voren komt, wordt slechts opgefleurd door de bijzondere kleuren in de film en de precieze keuzes van beeld en geluid.