Herinnering, fantasie en het lichaam zijn reeds lange tijd centrale thema’s in het werk van Steve Reinke. In Rib Gets in the Way neemt Reinke je mee op een reis door zijn universum in de vorm van een associatief filmessay, waarin met veel humor in wordt gegaan op taai gedachtengoed. Levensfilosofie, archiveren, geloof, aids, dood, seks, maar ook wormen, nachtleven, cellen, en hybride kunstvormen komen aan bod. Met lichte zelfspot maakt Reinke briljante connecties tussen beeld en taal. Het geheel is een mengeling van found-footage, abstracte videoanimaties en home-video. Het laatste deel van de film is een verleidelijke animatie van het verhaal Het honingoffer uit Nietzsches Also Sprach Zarathustra. De kleurrijke aquarellen in de animatie, van diverse dieren en mensachtigen, zijn gemaakt door Jesse Mott. Rib Gets in the Way is onderdeel van Final Thoughts, Series Three.