Kunnen we het Critics’ Choice-programma beter beginnen dan met een veelgeprezen film over de beroemdste filmrecensent ter wereld? In een zestig jaar omvattende carrière heeft Roger Ebert zijn enorme liefde voor film met ons gedeeld, met een intelligent en invoelend geluid. Als cinefiel met ten diepste humanistische waarden geloofde Ebert niet alleen dat films bijdroegen aan een beter begrip van de wereld, maar ook dat ze de wereld verenigden in een hartstochtelijke gesprek over het leven. Hij hield dit gesprek, tussen zoveel mogelijk mensen, gaande via zijn bekroonde filmrecensies en ongelooflijk populaire tv-show. Een ernstige ziekte bracht zijn loopbaan echter in gevaar; zijn relatie tot films en de mensen in zijn leven veranderde daardoor diepgaand. Deze documentaire maakt gebruik van Eberts eigen woorden uit zijn memoires en van openhartige momenten die in de laatste maanden van zijn leven zijn opgenomen. Een verslag van een opmerkelijk leven in de wereld van de film.