Dichter Friedrich Schiller mag de bekendste van de drie poten van de achttiende-eeuwse liefdesdriehoek in Dominik Grafs historische drama zijn, hij is zeker niet de belangrijkste. Dat zijn de adellijke zusters voor wie hij valt, Charlotte en Caroline von Lengefeld, de vrouwen uit de titel. Hun pact om het leven samen te doorstaan, hebben ze al gesloten voordat ze Schiller ontmoeten en een ménage à trois aangaan. Het is dan ook hún relatie die het skelet van het drama vormt, ook nadat Charlotte trouwt met Schiller. Hoewel de verhouding deels gestaafd is door historische bronnen, is een groot deel verzonnen. Het is moeilijk voorstelbaar dat de onafhankelijke en eigengereide Caroline in die tijd heeft kunnen bestaan. Graf maakt er dan ook geen stoffig kostuumdrama van, maar injecteert een grote dosis modernisme in de film. De schrijfsels die de drie uitwisselen bepalen de vorm: Graf maakt een uiterst cinematische versie van een briefroman.