Op een dag loopt Peter Liechti op straat zijn vader tegen het lijf. Beiden doen alsof ze elkaar niet kennen. Deze pijnlijke situatie, tegelijkertijd bizar en toch herkenbaar, is het startpunt van Vaters Garten – Die Liebe meiner Eltern, waarin Liechti besluit zijn bejaarde ouders te leren kennen alsof hij ze voor het eerst ontmoet. Ook wil hij ervoor zorgen dat ze elkaar herontdekken. Hij interviewt ze apart, stelt ze dezelfde vragen en bespreekt lastige familiekwesties die meestal onuitgesproken blijven. Zijn moeder en vader blijken over een heel verschillend karakter en persoonlijkheid te beschikken, en ze kunnen zich er alleen maar over verwonderen hoe ze 62 jaar bij elkaar hebben kunnen blijven. Een zeer persoonlijke film over basale Europese waarden en rituelen – huwelijk, familie, thuis, discipline, werk, enz., en hoe die ons leven vormen, soms tegen onze wil. Een tedere, moedige film die alleen een zoon over zijn ouders kan maken.