Het vieze gezicht dat de Amerikaanse platenbaas Chris Strachwitz trekt als hij de door hem zelf verzonnen term mouse music bezigt, zegt meer dan duizend woorden. Mouse music, dat is zielloze muziek die slechts gemaakt is voor financieel gewin. Strachwitz, die als kind in oorlogstijd met zijn ouders van Duitsland naar Amerika vluchtte, heeft er he-le-maal niets mee. Volgens hem hebben de Verenigde Staten op muziekgebied meer te bieden. Daarom maakt hij sinds 1960 al veldopnames die hij uitbrengt op het roemruchte label Arhoolie Records. Op de meest afgelegen plekken werkte deze boomlange immigrant met artiesten van naam als Lightnin’ Hopkins en Big Mama Thornton, maar ook met illustere karakters als Clifton Chenier en Mance Lipscomb. Zijn werkwijze heeft ervoor gezorgd dat duizenden volksliedjes bewaard zullen blijven. This Ain’t No Mouse Music! is een lichtvoetige en vrolijke lofzang boordevol muziek op deze charmante schatbewaarder van geluiden, die op hoge leeftijd nog altijd niets van zijn enthousiasme is verloren.