Kleurrijk, indringend en liefdevol vertelt The Blue Eyes of Yonta een tragikomisch liefdesverhaal. De jonge Yonta groeit op in Bissau, de hoofdstad van het West-Afrikaanse Guinee-Bissau, dat nog geen twintig jaar daarvoor zijn onafhankelijkheid verwierf. Ze kan aan niemand anders denken dan aan Vicente, een vriend van haar ouders en voormalig vrijheidsstrijder. Vicente ziet Yonta echter helemaal niet staan. Zij op haar beurt heeft geen oog voor Zé, de jongeman die haar adoreert. Naast een vertelling over verliefdheid en verlangen, biedt The Blue Eyes of Yonta een intieme blik op de maatschappij van Guinee-Bissau begin jaren 90. Vicente heeft gevochten voor de onafhankelijkheid, maar is, zoals zovelen, teleurgesteld en gedesillusioneerd dat de beloofde sociale veranderingen, waarvoor zo hard gestreden is, niet zijn doorgevoerd. Gomes blikte in zijn eerste feature Mortu Negra terug op die strijd, in The Blue Eyes of Yonta vervolgde hij zijn analyse van het postkoloniale Guinee-Bissau.