Shoeshine is kleurrijk en luchtig als een komedie, maar de maker wil ook een sociaal commentaar meegeven op de samenleving in zijn stad Dar-es-Salaam en zijn land Tanzania. Het verhaal speelt zich af in een enkele straat waar het leven van een schoenenpoetser en een caféhouder model staat voor de rest van de wereld.