Deel negentien is de eerste lange film in de reeksPhotographie und jenseits die maker Heinz Emigholz in een allegorisch kader plaatst. Parabeton – Pier Luigi Nervi und Römische Beton is een studie van vijftien gebouwen die Pier Luigi Nervi ontwierp, soms samen met een andere architect. Daarnaast bekijkt Emigholz negen gebouwen van anonieme Romeinse bouwmeesters van tussen de eerste eeuw vóór en vierde eeuw na Christus. Zijn die laatste alleen nog overblijfselen of zijn het in beton gegoten tijdcapsules? Keren we terug naar een moment in de tijd, als we dat al ooit achter ons hebben gelaten? Beton wordt hier de essentie van de beschaving. Het laatste gebouw van Nervi is de Audiëntiezaal van de paus, het ultieme mausoleum van Rome. Sic transit gloria mundi, in de eeuwen der eeuwen, amen. Toch hebben al deze gebouwen iets vrolijks en opbeurends, als een vroeg lentebriesje. Er is steeds weer dat aangenaam warme en geruststellende zonlicht, dat doet denken aan de lucht in Sullivans Banken.