In de schaduw van Oostenrijkse kopstukken zoals Michael Haneke en Ulrich Seidl, ontwikkelt een aantal andere landgenoten zich tot volwassen, trefzekere en belangrijke auteurs met een geheel eigen thematiek en stijl. Een van hen is Götz Spielmann. In Oktober November toont hij zijn kunnen als schrijver en regisseur in een psychologisch, Bergmaniaans familiedrama. Het draait om de zusters Verena en Sonja Berger, prachtig gespeeld door Ursula Straus en Nora von Waldstätter. Verena is in hun geboortedorp gebleven waar ze met man en kind, en haar oudere vader het familiepension bestierd. Ondertussen heeft ze een affaire met de dorpsdokter. Sonja is succesvol actrice in Berlijn, maar dat neemt niet weg dat ze ongelukkig is met haar oppervlakkige rollen en promiscue leven. Wanneer ze naar ‘huis’ komt vanwege de ziekte van hun vader, en de zusters weer samen onder een dak verblijven, komt een pijnlijk verleden vol geheimen aan de oppervlakte.