Kaveh Bakhtiari daalt af in de hel van de illegale vluchteling uit Iran. Hij filmde in een appartement in Athene het dagelijks leven van een groep mannen en een vrouw. Een van hen is Bakhtiari’s neef, die het mogelijk maakte dit onzichtbare Europa vast te leggen. Voor duizenden euro’s per persoon werden ze door smokkelaars naar Griekenland gebracht en daar aan hun lot overgelaten. Wat volgt is armoede, uitzichtloosheid en de voortdurende angst om gepakt te worden. Het wachten is op een gestolen paspoort van iemand op wie ze lijken, zodat ze verder Europa in kunnen. Dat kan weken, maanden duren. En misschien komt het nooit. Bakhtiari registreert hoe de onderlinge spanningen groeien en welke levensbedreigende risico’s de bewoners nemen voor een kans op een menswaardig bestaan. De wrange paradox is dat ze zich daarvoor eerst van alle menselijkheid lijken te moeten ontdoen, soms met fatale gevolgen. L’escale zal weinig mensen koud laten.