Heinz Emigholz beschouwt de korte films die hij bijeenbracht in de reeks Die Basis des Make-Up als ‘basisfilms’ en ‘mastertapes’ van de speelfilmprojecten die hij vanaf het midden van de jaren zeventig maakt – ongeveer zoals Photographie und jenseits het bindweefsel vormt in de rest van zijn oeuvre. Het zijn ‘animaties’ van zijn notitieboekjes, vol met de hand geschreven opmerkingen en tekeningen, en foto’s, waardoor het onmogelijk wordt om te lezen wat er staat of de beelden beter te bekijken. Desondanks is het mogelijk om de dynamiek van deze collages te beleven. Daartussendoor: snippers van ‘filmische studies’, tekeningen en pagina’s uit schetsboeken, en, in Die Basis des Make-Up (I), een paar dia’s. In (I) zijn 42 notitieboekjes uit de periode 1974-1983 verwerkt; in (II) nog eens 69 (1983-1996) met details over Der Zynische Körper en twee nog niet gerealiseerde projecten. (III) beslaat 38 notitieboekjes (1996-2004) en wijst volhardend naar de toekomst, met hints naar twee komende projecten. Deel één, vier en negen van Emigholz’ architectuurstudies die de kern vormen van de filmcollectie Photographie und jenseits.