Deel acht is de grote uitzondering in Photographie und jenseits: het enige deel dat Emigholz gewijd heeft aan architectuur waaraan hij een grondige hekel heeft: de Villa Cargnacco van Gabriele d’Annunzio. Gemonteerd uit vier op zichzelf staande maar parallelle sessies van elk acht uur binnen in het beest. Een uniek voorbeeld van formalistische woede en een van Emigholz’ beste werken.