In 2013 was Jon Jost vijftig jaar actief als filmmaker. Het leidde ertoe dat hij zich af begon te vragen of dat zinnig is geweest, en Coming to Terms is het indirecte antwoord op die vraag. Een oude man (filmmaker James Benning) roept zijn gebroken gezin weer bij elkaar: zijn twee zoons met wie hij jaren niet gesproken heeft, aangezien hij hun levenskeuzes niet kon accepteren, en hun twee moeders. Terwijl de zoons en moeders zich afvragen waarom ze bij elkaar geroepen zijn, bereidt de vader zich voor op hun komst. Jost werpt de traditionele narratieve conventies van zich af om tot de emotionele kern van deze meditatie op de dood te komen. De gesprekken tussen de familieleden, weergegeven in ongebruikelijke digitale composities, worden afgewisseld met verstilde, verlaten beelden van huizen en straten in een ongedefinieerde Amerikaanse stad. Het geeft de film een grotere allure, en maakt dat de vertelling impliciet ook over de grotere Amerikaanse familie gaat.