Eerder had het eclectische platenlabel van Marc Hollander al een Congotronics-reeks uitgebracht met ‘tradi-moderne’ Congolese bands met een stedelijke sound. In 2010 vloeide daaruit het dubbelalbum Congotronics vs Rockers voort, met 26 nummers waarop westerse bands met die hedendaagse Afrikaanse klanken aan de slag gingen. Omdat de verkoop van cd’s nauwelijks nog iets oplevert, waagde het label zich ook op het terrein van de live-concerten. Een gelegenheidsband met dezelfde naam als het dubbelalbum werd samengesteld. Daarin werden negentien muzikanten bijeengebracht die nooit eerder hadden samengespeeld: Konono No. 1 & Kasai All Stars, Deerhoof, Wildbirds & Peacedrums, Juana Molina en Skeletons. Deze fusie van zes groepen en evenzoveel culturen bracht de nodige kopzorgen met zich mee (visa, transport, repetities etc.), maar de documentaire concentreert zich uitsluitend op de muzikale interactie, die ons meeneemt op tournee van Brussel via Metz, Parijs en London tot het Japanse Fuji Rock Festival.