Ixjana is de tweede film van de gebroeders Skolimowski, de zoons van de in 2009 in Rotterdam met een retrospectief geëerde filmmaker Jerzy Skolimowski (Essential Killing). Eén van hen, Józef Skolimowski, overleed in 2012 in India. De film is een donker en expressief kijkje in de ziel van een door schuldgevoelens geplaagde jonge man. Faustiaanse verwijzingen en occulte elementen in Ixjana worden versterkt door de onheilspellende soundtrack, geschreven door Józef. Schrijver Marek heeft een succesvolle debuutroman afgeleverd, maar wordt gekweld door de herinnering aan zijn beste vriend Arthur. Die werd, na een extravagant gekostumeerd bal in de villa van Mareks uitgever, dood aangetroffen in de tuin. Wat is er in die van drank en drugs doortrokken nacht gebeurd? En wat was de rol van Marek? Hij zoekt raad bij een waarzegster, tevens het meisje om wie hij en Arthur ooit ruzie kregen. Ook krijgt Marek hulp aangeboden van een mysterieuze figuur met zwart sikje. Die hulp komt echter wel tegen een prijs.