Het verhaal van Dummy Jim begon in mei 1951, toen de dove Schot James Duthie, beter bekend als Dummy Jim, een fietstocht maakte van zijn kleine vissersdorp in Schotland naar de poolcirkel. Bij thuiskomst beschreef hij zijn belevenissen in het boek ‘I Cycled into the Arctic Circle’, dat hij zelf uitbracht en verkocht. Jaren later vond de moeder van Matt Hulse dit zeldzame boek en stuurde het op naar haar zoon die, gefascineerd door het excentrieke verhaal, besloot de reis te verfilmen. Samen met de dove acteur en filmmaker Samuel Dore begon Hulse aan de lange trip door Noord-Europa. Hulse gebruikt fictieve en documentaire elementen en mixt deze tot een virtuoos geheel. Zo ontmoeten we bijzondere mensen in fictieve Super8-films, zijn er speels geanimeerde sequenties en geven de archiefbeelden een mooi tijdsbeeld van de doorkruiste landen. Terug naar het heden, waar de lokale held na zo veel jaar een herdenking en grafsteen krijgt van de gemeenschap. Hulse volgt de handelingen hier op de voet en schetst zo een boeiend portret van deze kleine vissersgemeenschap in de 21e eeuw. Met zijn ritmische montage en visuele stijl houdt Hulse duidelijk rekening met een doof publiek. De bijzondere soundtrack is een extraatje voor de horenden en maakt de ervaring compleet. Dummy Jim overleed na een verkeersongeval in 1965 en zijn verhaal bleef lang onbekend. Deze film en de bijbehorende website gaan hier ongetwijfeld verandering in brengen. Dummy Jim werd in 2007 gepresenteerd op CineMart.