In 2012 is de laatste passage van Venus langs de zon op celluloid vastgelegd (de volgende passage is in het jaar 2117). Black Drop volgt de ontwikkeling van een apparaat bedoeld om menselijke fouten bij het timen van de cruciale momenten van die passage te corrigeren. Dat heeft geleid tot de fotografische revolver van Jules Janssen, het chronofotografisch geweer van Marey en de cinematograaf van de gebroeders Lumière.