2012 van Makino Takashi, Tiger Award for Short Films-winnaar, is in zijn eigen woorden bijna onbewust ontstaan en markeert een overgangsjaar. Ontstaan uit een live performance, waarbij hij zelf de muziek verzorgt, is 2012 uiteindelijk gestold tot een filmwerk met een nieuwe dynamiek, door verandering van analoog naar digitaal beeld.