Het bestaan langs de Rio Paraguay wordt gedefinieerd door de rivier. Viento sur toont deze rivier en laat een stroom gedachten en herinneringen horen van twee broers, beide visser. Ze peinzen over hun leven en hun toekomst, en wachten op het juiste moment om te vertrekken en hun bestaan achter zich te laten.