Hong Sang-Soo maakt films over filmmakers die films maken, maar ook over filmmakers die géén films maken. Na Woman on the Beach en Like You Know It All valt ook The Day He Arrives weerin deze categorie. Hong volgt, in charmant zwart-wit de jonge regisseur Seongjun die na vier films heeft besloten om voor de klas te gaan staan. Hij weet niet zeker of hij is gestopt met filmen of dat hij het gewoon niet meer kan. Dat doet er ook nauwelijks toe: Hongs film over Seongjun wordt namelijk stiekem ook diens eigen nieuwe film. The Day He Arrives is een soort Groundhog Day, waarin Seongjun een aantal actrices en zijn ex-vriendin tegenkomt, zich een gat in zijn kraag zuipt en volop seksuele uitspattingen beleeft. Het is alleen niet duidelijk of hij toevallig steeds hetzelfde meemaakt, of dat de gebeurtenissen elke keer volledig nieuw voor hem zijn. Regisseur Hong laat zich van zijn meest zelfreflectieve kant zien. Al maakt hij consistent films over de constructie van films, hij geeft er elke keer een frisse draai aan.