Mercado de futuros
De Griekse poëet Simonides van Ceos staat bekend om zijn fabelachtige geheugen en als de grondlegger van de kunst om herinneringen in de geest vast te leggen. In Mercado de futuros lopen bespiegelingen van Simonides als een rode draad door commentaarloze opnamen, die in een uitgewogen montage reflecteren op verleden, heden en toekomst.
Zo is te zien hoe een oud huis ontdaan wordt van zijn kostbare inhoud, die als een verzameling willekeurige spullen terechtkomt op een tweedehands markt. De beelden van de handel in verleden worden afgewisseld met die van handel in de toekomst: op een onroerendgoedbeurs verkopen mannen in pakken woningen die alleen nog op papier bestaan, en op een optiebeurs wisselen in nerveuze telefoongesprekken abstracte getallen van eigenaar. Tussendoor leveren niet alleen Simonides maar ook tijdloze kunstwerken en de krasse marktkoopman Jésus Castro commentaar op een steeds hectisch wordende samenleving.